2014. szeptember 21., vasárnap

Újra szabad a határ

Magyarország és Ausztria beleegyezésével 3 órára megnyitották a határátkelő helyeket Szentmargitbánya és Sopronkőhida között. 4 km-re ettől, már megelőzően 1989.június 27-én az akkori osztrák külügyminiszter Alois Mock magyar kollégájával Horn Gyulával együtt vágták el a határzárat, hogy kihangsúlyozzák a megfigyelő rendszerek lebontását, amelyet 1989. május 2-án Magyarország megkezdett. A páneurópai pikniket megelőzte Tóka, Törke és Felsőszölnök találkozója, majd a jugoszláv-osztrák-magyar hármas határnál, amikor a régi hagyományos magyar falu csatlakozhatott es találkozóhoz 1989.június 4-én. 4 évtized után újra nyitva a határ.Az 1989.augusztus 19-én Sopronpusztán megrendezett páneurópai piknikre 600 NDK-s állampolgár érkezett, kihasználva a vasfüggöny megnyílását, arra, hogy nyugatra szökjön, miután előzőleg felhívták figyelmüket a páneurópai piknikre.Bella Árpád, az egyik magyar határőr alezredes nem avatkozott bele bölcsességének köszönhetően a lőparancs ellenére sem.

Sopron mellett található emlékmű a páneurópai piknikről.

Budapest és Balaton környékén több ezer NDK állampolgár bízott a határ megnyitásában, hogy átléphessék. Alig néhány száz állampolgár távozott nyugatra ezen a napon. A magyar kormány kérésére a magyar határ őrizetét megerősítették a következő napokban, 1989. szeptember 11-én véglegesen bekövetkezett NDK polgárok kiengedése előtt kevés polgárnak sikerült a szökés. Minden év augusztus 19-én megünnepeljük a határ megnyitását a helyszínen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése